MEDIAKING
Remarketing wat is het en wat zijn de voordelen - MEDIAKING

Remarketing: wat is het en wat zijn de voordelen?

Remarketing? Dit is wat je moet weten

Ben je benieuwd naar de voordelen van remarketing voor jouw bedrijf of webshop? Online adverteren kent vele mogelijkheden, en remarketing, ook wel retargeting genoemd, is daar een belangrijke van.

Misschien heb je al eens van remarketing gehoord, maar weet je niet precies wat het inhoudt. Hoe kun je remarketing effectief inzetten voor de online marketing van jouw diensten, producten of onderneming? In dit artikel duiken we dieper in wat remarketing precies is en hoe je bezoekers van jouw website opnieuw kunt bereiken met een effectieve en specifieke campagne. Je kunt remarketing toepassen via platforms zoals Facebook en het Google Display Netwerk van Google Ads.

Hiermee kun je een doelgroep die al eerder interesse heeft getoond in jouw producten nog eens benaderen en deze keer hopelijk wel aanzetten tot actie. Je kunt dit doen door hen nogmaals een specifieke advertentie te tonen die betrekking heeft op het product of de dienst waarin ze interesse hebben getoond.

Heb je ooit online naar schoenen gezocht maar ze uiteindelijk niet gekocht? En kwam je diezelfde schoenen later tegen in een digitale advertentie? Dat is remarketing: het biedt je een tweede, derde of zelfs vierde kans.

 

Effectief inzetten van remarketing

Om te beginnen moeten je webpagina’s worden herkend en opgeslagen in de browser van de bezoekers. Dit kan door een remarketingtag toe te voegen aan je website. Een alternatief is het gebruik van aangepaste trackingcode vanuit Google Analytics. Als je opnieuw wilt targeten, kun je dat doen door handmatig een lijst met doelgroepen aan te maken, waarin je per doelgroep bijhoudt wat ze hebben gedaan op je website, in welke producten ze interesse hebben getoond en welke pagina’s ze hebben bekeken.

Stel dat een bezoeker op je webshop met dameskleding komt en daar pagina’s met mouwloze topjes bezoekt. Deze bezoeker kun je op een lijst plaatsen. Nu je weet dat ze interesse heeft getoond in dit specifieke product, kun je dit product via een banner adverteren op relevante websites over vrouwenkleding.

Wil je remarketing nog specifieker inzetten via social media marketing of Google Ads? Je kunt ook bijhouden welke bezoekers je website verlaten met een vol maar niet afgerekend winkelmandje. Iets hield ze op dat moment tegen om de aankoop te voltooien. Met remarketing kun je ze net die overtuiging geven die ze nodig hebben. “Ker eke were!” (“Kom eens terug”), zeggen onze West-Vlaamse vrienden.

 

Nieuwe gerelateerde doelgroepen aanspreken met remarketing

Naast dat je zelf lijsten kunt bijhouden met het gedrag van jouw bezoekers, kun je dat ook overlaten aan Google. Met de zogenaamde “klantematch” optie kun je doelgroepen bereiken die een vergelijkbare interesse in producten of diensten hebben getoond. Google Klantenmatch laat adverteerders toe om rechtstreeks te adverteren aan specifieke klanten of hen juist niet te targeten door gebruik te maken van hun eigen klantgegevens.

Dit helpt bij het effectiever maken van advertenties, vooral in zoekopdrachten en online winkelen. Het is ook handig om bestaande klanten opnieuw aan te trekken of aan te moedigen meer te kopen. Google heeft enkele veranderingen doorgevoerd waardoor adverteerders moeten overstappen op andere methodes zoals ‘geoptimaliseerde targeting’ om hun reclamecampagnes te verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd de privacy van gebruikers respecteren door advertenties te tonen die relevant en goed getimed zijn.

 

Waarom je remarketing zou moeten inzetten voor jouw onderneming

Kort samengevat laat je met remarketing bezoekers niet zomaar jouw winkel uitlopen. Je loopt eigenlijk een stukje met ze mee de winkelstraat in. Onderweg blijf je ze wijzen op de mooie producten die je te bieden hebt zodat ze uiteindelijk met je mee teruglopen om alsnog tot aankoop over te gaan. Je wist immers al dat de interesse er was, dus het was een trap voor open doel.

Met remarketing blijf je klanten herinneren aan jouw merk of product en maak je het de concurrentie een stukje moeilijker. Je hebt ook het voordeel dat je te maken hebt met een geïnteresseerde doelgroep. Hierdoor kun je gebruikmaken van op maat gemaakte reclameboodschappen. Dit is bovendien zeer effectief voor de conversie van jouw website of webshop. Geïnteresseerde bezoekers zijn gemakkelijker te overtuigen en aan te zetten tot actie.

Let echter wel op en laat je remarketingacties je bezoekers niet wekenlang achtervolgen. Als een websitebezoeker de sneakers die hij of zij niet heeft gekocht drie weken later nog steeds op Facebook ziet verschijnen, kan dit behoorlijk irritant werken. Enkele dagen tot een week is dan ook de aangewezen termijn.

Veel succes!

Hulp nodig bij het aantrekken van meer potentiële klanten?

Contacteer ons vandaag voor een gratis adviesgesprek
Deel dit bericht