Adverteren is slim inspelen op aankoopgedrag
Heb je je ooit afgevraagd waarom je die laatste paar schoenen hebt gekocht? Had je ze echt nodig? Of waren de schoenen die je al had nog steeds prima bruikbaar? Velen van ons hebben kasten vol schoenen en kopen niet altijd omdat het nodig is. We kopen omdat we van het gevoel van iets nieuws kopen houden, niet noodzakelijk omdat we het gevoel willen hebben iets verkocht te krijgen.
Het is leuk om iets nieuws aan te schaffen, en hoewel we onszelf misschien kunnen overtuigen dat we echt nieuwe schoenen nodig hadden, als we heel eerlijk zijn, zouden we waarschijnlijk toegeven dat we het ook zonder hadden kunnen redden.
Als ondernemer of marketeer moet je je afvragen wat dit betekent voor je reclame- en advertentiecampagnes op Google en sociale media. Hoe kun je hier het beste op inspelen? Hier zijn een paar tactieken die je kunnen helpen je advertentiestrategie te verfijnen.
Benoem unieke voordelen van jouw product of dienst
Je zou denken dat het benoemen van de voordelen van een product of dienst voor de hand ligt, maar het is verrassend hoe vaak bedrijven zich concentreren op kenmerken in plaats van op wat hun klanten er echt aan hebben. Het verschil tussen kenmerken (wat iets doet) en voordelen (wat je er als klant uithaalt) is cruciaal.
Advertenties die alleen productkenmerken benadrukken missen vaak de impact van hoe deze kenmerken het leven van de klant verbeteren. Mensen geven over het algemeen niet om de specificaties van een product, maar om wat het product voor hen doet.
Bijvoorbeeld, als je aan bedrijven verkoopt en je product kan helpen hun jaaromzet met 20% te verhogen, of als het klanten wekelijks minstens 6 uur bespaart, moet je dat duidelijk maken in je advertenties. Het is belangrijk om te focussen op hoe je product of dienst de situatie van de klant verbetert, niet alleen op wat het product zelf is of doet.
Schets een beeld in je teksten van het leven na aankoop van jouw product of dienst
Mensen zijn visuele wezens en reageren sterk op advertenties die hen helpen visualiseren hoe hun leven verbetert met een product of dienst. Begin met het dromen over de impact van je product of dienst in je advertenties zelf.
Stel je voor, je verkoopt aluminium gevelbekleding. Je advertentie zou kunnen zeggen: “Droom je van een strakke, modern uitziende woning? Met onze aluminium profielen creëer je een naadloze look zonder storende visuele elementen.” Hier help je klanten visualiseren hoe jouw product direct bijdraagt aan hun ideale thuisbeeld.
Het gebruik van relevante afbeeldingen en video’s in sociale media advertenties kan dit effect nog versterken, waardoor potentiële klanten niet alleen overtuigd raken door wat ze lezen, maar ook door wat ze zien.
Vergeet je call to action niet
Een advertentie zonder een duidelijke call to action (CTA) kan potentiële leads gemakkelijk laten glippen. Hoe vaak heb je zelf gedacht: “Dit is interessant, hier kom ik later op terug”? Zonder een duidelijke aanwijzing of urgentie in je advertenties, zullen de meeste mensen doorgaan zonder actie te ondernemen.
Stel in je advertenties een deadline of benadruk het belang van nu handelen om een deal niet te missen. Maak het voor potentiële klanten onmiddellijk duidelijk wat ze moeten doen en hoe ze dat kunnen doen, of het nu gaat om het kopen van een product, het aanvragen van een offerte, of simpelweg het krijgen van meer informatie. Dit kan zowel in de tekst zelf als via knoppen in sociale media advertenties.
Door deze strategieën toe te passen, kun je effectiever adverteren en beter inspelen op de wensen en behoeften van je klanten. Veel succes met het optimaliseren van je advertentiecampagnes!